0497 - 645751 tandartsnowak@gmail.com }man t/m don. 8.15- 16.45 vrij. 8.15-14.45

Vullingen

Cariës

Door het eten van en drinken van suikers in snoep, koek en limonade, vermenigvuldigen onze mondbacteriën zich snel. De mondbacteriën zetten de suikers om in zuren die de tanden aantasten. De calcium (kalk) in het glazuur lost op. Dit kan op zich geen kwaad, want na een uur of vijf is de ontkalking weer hersteld dankzij ons speeksel. Maar als je vaak geraffineerde suikers eet gaat er zoveel calcium uit het glazuur dat er gaatjes ontstaan en het onderliggende tandbeen verweekt. Dit heet cariës. Cariës wordt dus altijd veroorzaakt door suikers uit onze voeding. Als wij cariës aantreffen moeten we dat behandelen om erger te voorkomen, want het verweekte tandbeen zit vol bacteriën die onbereikbaar zijn voor de tandenborstel.

De behandeling

Voor de behandeling van cariës geven we een verdoving. Daarbij gebruiken we een hele dunne naald en een lage vloeistofdruk. Dan wordt de cariës verwijderd tot er alleen gezond tandweefsel over is. De vorm van de vulling bereiden we voor met een matrix. Als de matrix goed aansluit, maken we de tand droog en brengen we een hechtlaag aan op het tandoppervlak. Laagsgewijs spuiten we tandkleurig composietmateriaal in de tand. Dit doen we onder microscopisch zicht, om zo gecontroleerd mogelijk te werken. Ieder laagje wordt uitgehard met een uithardingslamp. We zijn pas tevreden als de tand in de natuurlijke vorm hersteld is en glad aanvoelt.

Duurzaamheid en kosten

De vulling is heel sterk en kan bij goed onderhoud levenslang mee gaan. De kosten voor vullingen zijn tot achttien jarige leeftijd volledig gedekt door de basisverzekering. Volwassenen hebben hier meestal een aanvullende tandartsverzekering voor.